موتور جستجو مکانیزمی است که کاربران را قادر می سازد اطلاعات مورد نظر خود را در اینترنت پیدا کنند. اساس کار آن این است که لینک ها و مطالب موجود در سایت ها را به دقیق ترین شکل تجزیه و تحلیل کند و آنها را به صفحات نتایج در موتور جستجو منتقل کند. اگر می خواهید بدانید که موتور جستجو چگونه کار می کند، می توانید نگاهی به جزئیات در مقاله ما بیندازید. اگر می خواهید کارهای مختلفی را در مطالعات سئو انجام دهید که در رتبه بندی در موتور جستجو موثر باشد، قطعا باید منطق کار موتورهای جستجو را که تعیین کننده این شغل هستند، یاد بگیرید.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجویی که جایگاه مهمی در استفاده از اینترنت دارد کدام است؟اگر پاسخ فنی به سوال می خواهید. شبکه جهانی وب سایت های موجود در محیط شبکه را با فرآیندهایی مانند فهرست جستجو، رابط کاربری و ربات وب اسکن می کند. از نظر کاری که موتور جستجو انجام می دهد، می توان گفت که در واقع راحتی مرتب کردن هر چیزی را که نیاز داریم بر اساس معیارهای خاصی به ما می دهد. با این حال می توان گفت که این رتبه بندی نیز در راستای معیارهایی که به آن بستگی دارد، یک سیستم موثر برای مطالعات سئو است. کاربران می توانند با قسمت فهرست در صفحات نتایج برای محتوایی که جستجو کرده اند به خلاصه محتوا دسترسی داشته باشند و با استفاده از دقیق ترین کلمات کلیدی به هر اطلاعاتی که می خواهند برسند. ربات‌هایی را که در حال مرور وب هستند اسکن می‌کند، محتوای سایت و صفحه را فهرست‌بندی می‌کند و کاربران را به بهترین سایت‌ها مطابق با کلمات کلیدی مورد نظرشان هدایت می‌کند.

بخوانید: سئو چیست

موتور جستجو چگونه کار می کند؟

ما می توانیم اصل کار موتورهای جستجو را در مراحل مختلف توضیح دهیم. اگرچه هر مرحله برای یک هدف انجام می شود، اما این مراحل کاری نیز در درون خود معیارهای خاصی دارند. تمرکز اصلی هر موتور جستجو در واقع تجربه کاربر است. در این سوال که موتور جستجو چگونه کار می کند، با نگاهی به عادات کاربران نیز می توان پاسخی ایجاد کرد. از نظر فنی، این اصل کار را می توان با مراحل خزیدن وب، خزیدن، نمایه سازی و مرتب سازی توضیح داد.

خزیدن وب

در مرحله خزیدن وب، موتورهای جستجو که به عنوان خزنده وب یا عنکبوت شناخته می شوند، تمام صفحات وب را در اینترنت اسکن می کنند. در نتیجه این فرآیند، محتوای سایت مورد استفاده در صفحه نتایج موتور جستجو در پایگاه داده موتور جستجو برای نمایه سازی اطلاعات پشتیبان گیری می شود. این اطلاعات به سرورهای مرکزی موتور جستجو منتقل می شود. URL های جمع آوری شده در اینجا تجزیه و تحلیل می شوند و فرآیندهای نمایه سازی و رتبه بندی تعیین می شوند.

نمایه سازی (نمایه سازی)

پس از تأیید محتویات URL های ورودی، آنها در پایگاه داده ذخیره می شوند تا در صفحه نتایج موتور جستجو رتبه بندی شوند. این فرآیند نمایه سازی یک فرآیند مداوم است. محتویات سایت ممکن است به صورت دوره ای به روز شوند یا صفحات وب جدید ممکن است در این فرآیند گنجانده شوند. خزیدن و نمایه سازی پیوسته است و مرتب سازی بر این اساس تعیین می شود.

رتبه بندی

از طرف دیگر رتبه بندی نتیجه فرآیندهای اسکن و نمایه سازی است. در اینجا عوامل موثر بر رتبه بندی با توجه به تجربیات کاربر تعیین می شود. انطباق با سئو، یعنی بهینه سازی موتورهای جستجو نیز یک نیاز مهم برای این فرآیند است.

موتورهای جستجو  چگونه کار می کنند ؟

موتور جستجو چیست

این راهنمای کاربران برای دسترسی به اطلاعات در اینترنت است. ضمن انجام این کار، خواسته های کاربران را نیز تحلیل می کند و نقشه راه را تعیین می کند. به عبارت دیگر، هر موتور جستجو عادات کاربران را در هنگام خزیدن و نمایه سازی صفحات وب در نظر می گیرد. بیایید بیشترین جستجوی کلمه کلیدی مربوط به یک صنعت را در نظر بگیریم، سایت هایی که این و کلمات کلیدی مرتبط و خاطره انگیز را در محتوای سایت با بالاترین کیفیت و روش اصلی پاس می کنند، همیشه در نمایه سازی و رتبه بندی پیشرو خواهند بود. بنابراین، کاربران به محتوای مورد نظر خود می‌رسند و شرکت‌ها یا افراد می‌توانند مخاطبان هدف خود را به روش دقیق‌تری خطاب کنند.

وقتی می گوییم موتور جستجو، بیشتر مردم ابتدا به گوگل فکر می کنند. با این حال، موتورهای جستجوی دیگری وجود دارند که کاربران ترجیح می دهند. خوب اگر بخواهیم بگوییم این موتورهای جستجو چیست یا پرکاربردترین موتورهای جستجو کدامند، می توانیم تک تک آنها را با ویژگی هایشان توضیح دهیم.

1. گوگل

گوگل که در آمریکا مستقر است، در حال حاضر تعداد کاربری نزدیک به 95 درصد در این بخش دارد. وقتی می گوییم پرکاربردترین یا بهترین موتور جستجو، معمولاً می توانیم پاسخ گوگل را دریافت کنیم. این الگوریتم روش‌های جداگانه‌ای را برای تجربه کاربر یا مراحل نمایه‌سازی توسعه داده و اعلام می‌کند. در این روش ها به استاندارد واحدی پایبند نیست و دائماً نوآوری ها را در خود جای می دهد

2. Yandex

یاندکس، موتور جستجوی روسی، بیشتر توسط روسیه و کشورهای وابسته به آن ترجیح داده می شود. به غیر از موتور جستجو، خدماتی مانند موسیقی و نقشه نیز دارد.

3. بینگ

بینگ که جایگزین Windows Live Search شد، زمانی یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن ها بود. اگر بگوییم بینگ چیست، می توان گفت که یک اپلیکیشن مبتنی بر ویندوز است. از مرکز برنامه هایی مانند جستجوی MSN که در آن زمان استفاده می شد بیرون آمده است. امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

4. Ask.com

Ask که در بین قدیمی ترین موتورهای جستجو نشان خواهیم داد، همچنین بر اساس نظرات کاربران نتیجه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *