صفحه خطای 404 صفحه یافت نشد، خطای ۴۰۴” و غیره که کاربران در وب سایت خود با آن مواجه می شوند. این یک کد وضعیت استاندارد HTTP با کلماتی مانند است این پیغام خطا به مرورگر اینترنتی ارسال می شود که در آن کاربر اینترنت درخواست HTTP را از سرور وب سایتی که بازدید می کند فوروارد می کند. مرورگر این کد خطا را برمی گرداند و به بازدید کننده نمایش می دهد.

محرک های صفحه خطای 404 چیست؟

امروزه، بسیاری از وب‌سایت‌ها همچنان در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو (SERP) ظاهر می‌شوند، حتی اگر دیگر آنلاین نباشند. مهم ترین محرک های پیام خطای 404 در یک صفحه وب زمانی است که یک وب سایت به طور کامل خاموش می شود، هر محتوای وب سایت حذف می شود یا به صفحه دیگری منتقل می شود. به احتمال کمتر، این خطا به دلیل تایپ آدرس وب سایت نادرست در نوار آدرس مرورگر توسط بازدیدکنندگان ایجاد می شود. به طور خلاصه:

■ حذف یا جابجایی صفحات، تصاویر و فایل های وب سایت ایجاد شده توسط URL. (در چنین مواردی، صاحبان سایت باید از تغییر مسیرهای دائمی یا موقت 301 یا 302 برای صفحات حذف شده یا حذف شده استفاده کنند.
■ لینک های داخلی نادرست برای کاربران در سایت، آدرس اینترنتی گم شده یا اشتباه نوشته شده است
■ مشکلات مربوط به سرور و سرویس پخش اینترنتی
■ عدم امکان تبدیل نام وب سایت (نام دامنه – دامنه) به IP با آدرس DNS
■ عدم ثبت دامنه یا به طور کامل تعطیل کردن
■ تایپ ناقص یا نادرست URL توسط کاربران سایت

اهمیت صفحه خطای 404 و طراحی آن

هنگامی که یک وب سایت دارای تعداد زیادی صفحه 404 بدون قالب است که کاربران نمی توانند به صفحه اصلی یا سایر صفحات سایت حرکت کنند، رتبه جستجوی ارگانیک سایت از نظر تجربه کاربر کاهش می یابد. طراحی صفحه خطای 404 که از نظر سئوی سایت بسیار حائز اهمیت است نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که بازدیدکنندگان تجربه ای غنی در سایت دارند.

ما نمی‌توانیم از اشتباهاتی که کاربران پس از ورود به سایت شما مرتکب می‌شوند جلوگیری کنیم، اما می‌توانیم با صفحه خطای 404 که در نتیجه اشتباهات آنها ایجاد می‌کنیم، آنها را ملاقات کنیم و پیدا کردن آنچه را که به دنبال آن هستند آسان‌تر کنیم. هیچ کس نمی خواهد یک مشتری بالقوه را از دست بدهد، درست است؟ بنابراین ایجاد یک طراحی موثر صفحه خطای 404 راهی موثر برای صحبت با کاربران و نگه داشتن آنها در سایت است.

صفحه خطای 404 چگونه باید باشد؟

چه چیزی باید در صفحه خطای 404 از نظر تجربه کاربری باشد؟

صفحه 404 نباید به این معنی باشد که اطلاعات درخواست شده برای نمایش به کاربر اصلاً در وب سایت موجود نیست. بیشتر اوقات راه حل خطای واقعی به راحتی پیدا می شود و بازدیدکننده می تواند به سرعت به صفحه وب که در ابتدا به دنبال آن بود هدایت شود. بنابراین بسیار مهم است که بگویید چگونه و چرا بازدیدکنندگان وب سایت به صفحه خطای 404 می آیند. برای اینکه بازدیدکننده به سایت بازگردد و به تعامل با برند ادامه دهد، باید موارد کوچک اما مهم سایت مانند زیر را ارائه دهید تا آنها انتخاب کنند و پیدا کنند که از صفحه خطا به کجا بروند.

✓ پیام موثر و صحیح

شما باید برای بازدیدکنندگان سایت توضیح دهید که در صفحه خطایی که با آن مواجه شده اند چه اتفاقی افتاده است. به عنوان مثال، لینک سایتی که بازدید کرده اید تغییر کرده، قدیمی است، یا از سایت حذف شده است و غیره. شما باید این وضعیت را با پیام هایی مانند توضیح دهید. همچنین می توانید با دادن پیام های موثر به مخاطبان هدف خود در این صفحات، ارزش برند خود را تقویت کنید. به عبارت دیگر، محتوای پیامی که در اینجا می دهید ممکن است بسته به موقعیت برند شما متفاوت باشد.

✓ پیوند به صفحات مهم

وجود صفحات وب مهم که هدف و خدمات اصلی وب سایت را در صفحه خطای 404 خلاصه می کنند، هم برای کاربران و هم برای عملکرد سئوی سایت بسیار مهم است.

✓ دکمه بازگشت

باید برای بازگرداندن بازدیدکننده سایت به صفحه ای که قبل از ورود به صفحه خطا از آن آمده استفاده شود. دکمه برگشت، که همان هدفی را که برگه بازگشت در مرورگر انجام می‌دهد، باید با طراحی و رنگ کاملاً مناسب ایجاد شود تا تجربه بازدید سریع‌تری از سایت ارائه دهد.

✓ اطلاعات تماس

شماره تلفن، آدرس ایمیل، واتس اپ و غیره که به صاحب سایت امکان ارزیابی سریع خطا را می دهد. ارائه کانال های ارتباطی سریع مانند بازدیدکنندگان باعث ایجاد وفاداری می شود. به این ترتیب می توانید تجربه بد سایت را به نفع خود تبدیل کنید.

✓ دکمه جستجو

افزودن دکمه جستجو، که تجربه جستجوی هوشمندی را برای کاربری فراهم می کند که نمی تواند آنچه را که در صفحه خطای 404 به دنبال آن است بیابد، یکی از استراتژی هایی است که بهترین تجربه کاربری را ارائه می دهد.

✓ عناصر مفهومی

هدف اصلی ایجاد صفحه خطای 404 در وب سایت ها جلوگیری از احساس گم شدن بازدیدکنندگان است. تصاویر، فیلم ها، گیف ها و انیمیشن های مختلف بارگذاری شده با معانی طنز و مناسب برای هدف سایت اضافه شده به صفحات 404 یکی از راه های موثری است که باعث می شود بازدیدکنندگان احساس گم شدن را فراموش کنند. هرکسی که در زندگی تجاری شرکتی و جدی با طنز مواجه شود، کمی از آن لذت خواهد برد.

✓ یکپارچگی شرکتی

صفحه 404 بخش اساسی وب سایت است. بنابراین، طراحی وب صفحه خطای 404 باید بر اساس یکپارچگی هویت سازمانی برند شما شکل بگیرد. مانند فونت ها، رنگ های شرکتی و تایپوگرافی.

چگونه صفحه خطای 404 را رفع کنیم

هنگامی که در هنگام بازدید از وب سایت خود با صفحه خطای 404 مواجه می شوید، انجام مراحل زیر به ترتیب می تواند مشکل را برطرف کند.
1- بارگذاری مجدد صفحه خطا را امتحان کنید
ممکن است سرویس پخش مشکلی داشته باشد یا مدیر سایت در حال به روز رسانی صفحه باشد. با کلیک بر روی تب REFRESH در مرورگرها یا با استفاده از کلید F5 می توانید صحت این احتمالات را آزمایش کنید. آزمایش مشکل اتصال یا به روز رسانی وضعیت 2 بار در فواصل زمانی 1 دقیقه ممکن است زمان کافی برای تجزیه و تحلیل دقیق خطا باشد.
2- به آدرس وب سایت در نوار آدرس مرورگر نگاه کنید
به URL صفحه وب که بازدید می کنید نگاه کنید. ممکن است لینک مسیر پیوندی که در سایت به شما ارائه شده است اشتباه اضافه شده باشد. در چنین مواردی، بازدیدکنندگان محترم می توانند وضعیت خطا را از طریق فرم تماس به مدیریت وب سایت گزارش دهند. تجربه کاربری بد کاربران بعد از خود را از بین خواهید برد. امروزه که مسابقه با زمان اهمیت زیادی دارد، باید به آن به عنوان یک ظرافت بزرگ برای بازدیدکنندگان نگاه کرد که این عمل را انجام دهند.
3- بازگشت به صفحه قبلی خود را در نظر بگیرید
امروزه بسیاری از سایت ها ساختار Breadcrumb دارند. اگر در حین پیمایش یک صفحه وب با صفحه خطای 404 مواجه شدید، بازگشت به صفحه قبلی تجربه بد شما را بهبود می بخشد و شما را به ابتدا باز می گرداند. شما همچنین می توانید این عمل را به صورت دستی از طریق URL وب سایت انجام دهید. مثلا؛ شما در صفحه http://nasimsmart.com/web/404-hata-page-nedir-how-to-must هستید، حذف آخرین مقالات از نوار آدرس مرورگر تا علامت / طول می کشد. شما به دایرکتوری قبلی بنابراین در مثالی که آورده‌ایم، اگر فیلد 404-error-page-what-is-how-should/ را حذف کنید و به‌عنوان https://nasimsmart.com/web/ وارد کنید، به aNC می‌روید. فهرست دسته بندی وبلاگ های وب.
4- از قسمت جستجوی وب سایت استفاده کنید
با استفاده از دکمه جستجو، که تقریباً در هر وب سایتی وجود دارد و به طور کلی در بالای صفحه وب تنظیم می شود، اطلاعات مورد نظر خود را جویا شوید. نتایجی که می دهد ممکن است برخی از بی معنی بودن را که در سایت برای شما اتفاق افتاده است از بین ببرد.
5- داده های مرور و کوکی های مرورگر خود را پاک کنید
مرورگرها کوکی ها را نگه می دارند تا تجربه اینترنت سریعی را به شما ارائه دهند. اگر در سایتی که قبلاً بازدید کرده اید با خطای 404 مواجه شدید و هر 4 اقدام ذکر شده در بالا به شما کمکی نکرد، باید آن را امتحان کنید. روی تب امنیت و حریم خصوصی در قسمت تنظیمات مرورگر خود کلیک کنید. اگر زمان بازدید از سایت را به خاطر نمی آورید، داده های مرور، سابقه، کوکی ها، حافظه پنهان و سایر موارد سایت را با انتخاب برگه “همه زمان” در محدوده زمانی و علامت زدن همه کادرها پاک کنید. سپس مجدداً به سایتی که با صفحه خطای 404 مواجه شدید مراجعه کنید. ممکن است مشکل حل شود.
6- با شرکت تماس بگیرید
اگر نکات ذکر شده در بالا شما را از صفحه خطای 404 نجات نداد، آخرین راه شما این است که با مدیریت وب سایت تماس بگیرید. اگر خطا را به طور کامل از سایت دریافت می‌کنید و نمی‌توانید به هیچ صفحه یا فیلدی از فرمی که اطلاعات تماس در آن داده شده است برسید، با اضافه کردن نام شرکت و کلمه contact در کنار آن، در موتور جستجوی گوگل جستجو کنید. نتایج می تواند اطلاعات لازم را به شما بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *